Sök:

Sökresultat:

109 Uppsatser om Lćng ledtid - Sida 1 av 8

Leveransprecision och ledtid : tvÄ nyckeltal för styrning av virkesflödet

Inom olika industrigrenar har under ett flertal Är ett kvalitetstÀnkande vuxit fram. För skogsindustrin har detta inneburit att virkesflödet och dess styrning blivit allt viktigare. skogsindustrin arbetar idag med leveransplaner för att planera drivning och leverans efter industrins behov. Denna process Àr komplex, och för att styra denna anvÀnder sig skogsföretagen av leveransprecision som nyckeltal, dvs leveransutfall i förhÄllande till planerad leverans. A v olika orsaker kan styrning efter detta nyckeltal vara kostnadskrÀvande.

Lean Sex Sigma hos Sandvik Materials Technology

Bakgrunden till examensarbetet Àr att det existerar ett behov inom Sandvik Materials Technology att komma tillrÀtta med problemen avseende dÄlig leveransprecision och antalet reklamationer genom ett förbÀttringsprogram som kan angripa alla bekymren inom företaget. Företaget har i dagslÀget inlett ett internt förbÀttringsprogram kallat Lyftet Ledtid, med övergripande syfte att sÀnka ledtiderna i processerna för att minska kapitalbindningen samt uppnÄ bÀttre kvalitet. Andra företag har implementerat förbÀttringsprogrammet Sex Sigma och en undersökning av dess lÀmplighet för Sandvik Materials Technology bör ske. Arbetet syftar till att undersöka förbÀttringsprogrammet Sex Sigmas utrymme inom det interna förbÀttringsprogrammet Lyftet Ledtid. Det bör Àven ange hur en eventuell implementering kan ske.

VÀrdeflödesanalys av pressverktygstillverkningen pÄ AB Sandvik Coromant i Gimo. : En kartlÀggning och förbÀttring av befintligt produktionsflöde för pressverktyg.

Enheten för skÀrtillverkning pÄ Sandvik Coromant i Gimo ansvarar bland annat för nytillverkningen av pressverktyg. Avdelningen som gör detta Àr GHB5. Kunden för pressverktyg Àr pressverktygsförrÄdet pÄ Sandvik Coromant i Gimo samt andra produktionsenheter inom Sandvikkoncernen. Pressverktyg fördelas in i tvÄ system; det gamla och det nya. I rapporten studeras det nyare pressverktygssystemet vars efterfrÄgan förvÀntas öka i framtiden.

Analys och förbÀttring av en order- och faktureringsprocess- en fallstudie med fokus pÄ ledtiden

Syftet med denna uppsats var att genomföra en processanalys av order- och faktureringsprocessen och identifiera eventuella kvalitetsbrister i processens ledtid..

Ledtidsreducering för fÀrdigstÀllning av bergborrstÄl vid
Sandvik Materials Technology

Detta examensarbete Àr utfört pÄ Sandvik Materials Technology (SMT) i Sandviken. SMT har under ett antal Är arbetat mot att infria deras tvÄ största kunders, Atlas Copco Secoroc och Sandvik Mining and Construction, önskemÄl om en leveransprecision pÄ 95% och en ledtid pÄ tre dagar för storvolymprodukter av bergborrstÄl. Idag Àr leveransprecisionen tillfredsstÀllande medan ledtiden Àr fem dagar. Examensarbetets syfte Àr att analysera vad som krÀvs för att infria Atlas Copco Secoroc's och Sandvik Mining and Constructions önskemÄl om tre dagars ledtid för storvolymprodukter. Ledtidsreduceringen ska Ästadkommas med nuvarande skiftform och utan att leveransprecisionen pÄverkas i negativ riktning.

Analys och förbÀttring av en order- och faktureringsprocess- en fallstudie med fokus pÄ ledtiden

Syftet med denna uppsats var att genomföra en processanalys av order- och faktureringsprocessen och identifiera eventuella kvalitetsbrister i processens ledtid..

VÀrdeflödesanalys med fokus pÄ förbÀttring av ledtid och leveransprecision

Detta examensarbete har utförts inom borrstÄlstillverkningen pÄ Sandvik Materials Technology (SMT) i Sandviken. BorrstÄl Àr en viktig produkt för SMT, vars efterfrÄgan har ökat stadigt under en lÄng tid och Àven i framtiden spÄs öka. SMT har lÀnge strÀvat efter att höja leveransprecisionen pÄ det borrstÄl som levereras, dÄ leveransprecisionsmÄlet som i dagslÀget ligger pÄ 95 procent inte har uppnÄtts pÄ lÀnge. SMT har Àven uttryckt önskemÄl om en kortare ledtid för tillverkningen av borrstÄl frÄn rÄvara till kund, vilken historiskt sett uppskattats till Ätta veckor.Syftet med examensarbetet Àr att, genom utförandet av en vÀrdeflödesanalys, identifiera förbÀttringsförslag som kan effektivisera produktions- och planeringsprocessen vid ett tillverkande företag.De metoder som har anvÀnts för att utföra examensarbetet Àr litteraturstudier, observationer samt intervjuer. Utöver detta har prognos-, bestÀllnings- och leveransdata samlats in med hjÀlp av de system som anvÀnds pÄ SMT samt Àven information kring cykeltider för de ingÄende processerna i borrstÄlsflödet.De mest tongivande teorierna som examensarbetet utgÄtt ifrÄn och som författarna genomgÄende haft i Ätanke Àr Lean Production, vÀrdeflödesanalys, lagerstyrningsprinciper, linjebalansering och SMED.Genomförd kartlÀggning av nulÀge och analys visar att kundernas prognos- och bestÀllningsmönster inte stÀmmer överens av olika orsaker samt att balansen i borrstÄlsflödet inte Àr optimal.

Varför gÄr det sönder?: Metodutveckling för rotorsaksanalys vid fÀltkvalitetsÀrenden pÄ Scania CV AB

PÄ Scanias motorutveckling hanteras kvalitetsbrister som uppstÄtt hos kunder i fÀltkvalitetsÀrenden, Àven kallade FQ-Àrenden. Komplexa FQ-Àrenden hanteras av en avdelning kallad NMKB, bestÄende av ett tiotal uppdragsledare som leder tvÀrfunktionella grupper för att lösa FQ-Àrenden. En del i FQ-Àrenden Àr att bedriva rotorsaksanalys dÀr problem analyseras och rotorsaker etableras. TillvÀgagÄngssÀttet har tidigare varit ostrukturerat och subjektivt med stor inverkan frÄn personligt tyckande, vilket har medfört felaktiga slutsatser frÄn rotorsaksanalysen och att felaktiga lösningar implementerats i FQ-Àrenden. Det har resulterat i lÀngre ledtid för FQ-Àrenden och att rotorsaksanalysen har behövt förbÀttras.

Ledtidsfokus: en studie vid Ericsson AB i BorÄs

Ericsson AB Àr i dagslÀget en vÀrldsledande leverantör av fasta och mobila telekommunikationssystem. Ericssonkoncernen Àr uppbyggd av fem affÀrsenheter varav en Àr Transmission & Transport Networks, deras produktionsenhet Àr lokaliserad i BorÄs. Detta examensarbete har utförts pÄ Ericsson AB i BorÄs (BS/EAB) under vÄren 2005. BS/EAB har som mÄl att minska sina tillverkningskostnader, dessutom pekar prognoser pÄ att försÀljningsvolymen kommer att öka med 40 % under hösten. För att möta denna ökning behöver en avdelning i BorÄs, Multichipmodul (MCM), se över sitt produktionsflöde.

Ledtidsreduktion genom vÀrdeflödesanalys : Analys och förbÀttring av ett produktionsflöde

Wipro Infrastructure Engineering i Östersund, tillverkare av hydraulcylindrar, vill anpassa tillverkningen av tvĂ„ högvolymsprodukter i det manuella produktionsflödet genom resurssnĂ„lare tillverkning för att möta det nya kundkravet om en ledtid pĂ„ 48 timmar mot tidigare ledtid pĂ„ 10 arbetsdagar.Produktionen av hydraulcylindrarna Reach och Sideshift kan delas in i en sekvens om fyra processteg; maskinbearbetning av cylinderrör och kolvstĂ„ng, svetsning, montering och slutligen lackering och packning.VĂ€rdeflödeskartor över det nuvarande tillstĂ„ndet för hydraulcylindrarna Reach och Sideshift visade att den vĂ€rdeskapande tiden i processerna stod för 2,1 % och 1,6 % av ledtiden för Reach respektive Sideshift. Genom observationer identifierades slöserier frĂ€mst i lager och vĂ€ntan.  Aktiviteter som inte tillför vĂ€rde men som Ă€r nödvĂ€ndiga identifierades frĂ€mst i materialförsörjningen av tillsatsmaterial till processerna. ArbetsinnehĂ„llet och arbetsmĂ€ngden till respektive process styrs genom produktionsberedning i ett MPS-system. Varje process arbetar individuellt utan hĂ€nsyn till behovet i nĂ€sta process. Detta medför att produktionsprocesserna upplevs som isolerade öar som trycker fram material genom hela tillverkningen.Med vĂ€rdeflödeskartor av nuvarande tillstĂ„nd som grund och med Lean-metodik som angreppsĂ€tt, skapades vĂ€rdeflödeskartor som visar pĂ„ ett önskat framtida tillstĂ„nd.

VÄRDEFLÖDESANALYS AV HYDRAULTANKAR

Examensarbetet har genomförts pÄ Preform AB i LaxÄ. Deras specialitet Àr legotillverkning av högkvalitativa produkter i tunnplÄt, frÄn rÄmaterial till fÀrdig produkt. Företagets arbete med Lean produktion Àr i ett tidigt skede och uppgiften bestod i att göra en vÀrdeflödesanalys, som Àr ett hjÀlpmedel för att organisera flödet i tillverkningen, pÄ produktgruppen hydraultankar som tillverkas i en mÀngd olika varianter.Arbetet gick till stor del ut pÄ att förstÄ och analysera nulÀget, för att senare upptÀcka och synliggöra förbÀttringsmöjligheter med ledtider i fokus. Det ska göra företaget mer förberett pÄ att möta kunders behov och vara mera konkurrenskraftiga i en hÄrt pressad bransch.Resultatet av rapporten bekrÀftar om arbetet som pÄgÄr pekar i rÀtt riktning och visar var man bör lÀgga framtida förbÀttringar. Rapporten kan Àven fungera som en grund för att motivera samt som beslutsunderlag för ledningen i företaget.

Reducering av ledtid genom en vÀrdeflödesanalys En fallstudie pÄ Lammhults Möbel AB

The purpose of this study is to increase the understanding of activities, flows and waste in a company's production process. By performing a value stream analysis, non-value adding activities are identified in a production process and then the suggested improvements that can reduce lead times will be stated. The value-stream mapping identifies the flow of information and the flow of material in a production process and this provides the basis for the identification of non-value adding activities.We conducted the study at Lammhults Möbel AB in Lammhult Sweden, where the production flow of Spira-21 has been investigated. This to identify any non-value adding activities that affect the flow negative and consumes time and money in a non-value adding way.A reasonable approach for the project was taken by studying the methodologies and theories. We conducted interviews and site surveys at Lammhults Möbel AB where the flow of information and material in the production process were investigated.

Bakomliggande orsaker och ÄtgÀrder till variation i transportledtiden.

Bakgrund: För de flesta framgÄngsrika företag Àr det viktigt att ha en leveransförmÄgasom Àr konkurrenskraftig för att kunna uppnÄ den servicenivÄn som marknaden krÀver.Ledtid Àr benÀmning pÄ den tid det tar frÄn att företaget har lagt sin order till dess attordern har levererats. Den tidsskillnad som uppkommer mellan den planerade ledtidenoch den faktiska ledtiden gör att det uppstÄr en osÀkerhet kring leveransplaneringen.Den största orsaken till osÀkerheter eller variation i transportledtiden utgörs avtransporterna av konsumentprodukterna.Syfte:Syftet med studien Àr att identifiera vad det kan finnas för bakomliggande orsakertill variationer som uppstÄr under transportledtiden dÄ konsumentproduktertransporteras frÄn en leverantör fram till ett distributionscenter eller varuhus. Det skaÀven undersökas ifall det finns nÄgra ÄtgÀrder för att kunna begrÀnsa variationer itransportledtiden.Metod: Detta Àr en fallstudie med en deduktiv inriktning, ett positivistiskt perspektivoch med en kvalitativ undersökningsdesign. Den vetenskapliga trovÀrdigheten Àr byggdpÄ de sanningskriterium som tillhör fallstudien; trovÀrdighet och Àkthet.Slutsats: De största bakomliggande orsakerna till variation Àr, konsolidering,volymskillnader över Ären, transporter kommer förtidigt eller försenat, fÀrjeförseningar,strejker, vÀderförhÄllanden, strejker, byte av transportör eller transportsÀtt, omlastning,kontroller i tullen, felaktiga dokument, hantering av stora volymer, IT-system. DeÄtgÀrder som finns för att kunna begrÀnsa variationer Àr, automatiserade terminaler,bÀttre kommunikation, ökad flexibilitet, semi-trailrar, elektronisk deklaration,sÀkerstÀlla korrekt tulldokumentation, koppla samman container till enheter, flexibeltIT-system..

Marknadsföring av helhetslösningar. : En studie av B&B Tools och industriförnödenhetsmarknaden.

 BakgrundSystemet för containertransporter karaktÀriseras utav stora omlastningshamnar som fungerar somhubbar för containertrafik frÄn omkringliggande omrÄden. Mindre fartyg och jÀrnvÀgsförbindelseranpassade för containertransport trafikerar dessa omrÄden och kallas för feedertransporter. Det hargivit en möjlighet för exportinriktade företag i dessa omrÄden att skicka sitt gods i mindre volymerper sÀndning med bibehÄllen servicegrad. För att feedertransporter ska trafikera dessa omrÄdenkrÀvs det att mÄnga företag skickar sitt gods i container.Det Àr alltsÄ av stor vikt att mÄnga företag anvÀnder container som lastbÀrare. För att anvÀndandetav container som lastbÀrare ska öka Àr det dÀrför intressant att undersöka hur exportföretagresonerar nÀr de vÀljer transportlösning och hur det pÄverkar transporter med container.ProblemformuleringVad Àr avgörande nÀr företag vÀljer transportlösning och hur pÄverkar detta anvÀndandet avcontainertransporter?SyfteSyftet med studien Àr att identifiera ett antal omrÄden som pÄverkar valet av transportlösning ochundersöka hur olika företag vÀrderar dessa.

Vad avgör vid valet av transportlösning? : - En kvalitativ studie med fokus pÄ containertransporter

 BakgrundSystemet för containertransporter karaktÀriseras utav stora omlastningshamnar som fungerar somhubbar för containertrafik frÄn omkringliggande omrÄden. Mindre fartyg och jÀrnvÀgsförbindelseranpassade för containertransport trafikerar dessa omrÄden och kallas för feedertransporter. Det hargivit en möjlighet för exportinriktade företag i dessa omrÄden att skicka sitt gods i mindre volymerper sÀndning med bibehÄllen servicegrad. För att feedertransporter ska trafikera dessa omrÄdenkrÀvs det att mÄnga företag skickar sitt gods i container.Det Àr alltsÄ av stor vikt att mÄnga företag anvÀnder container som lastbÀrare. För att anvÀndandetav container som lastbÀrare ska öka Àr det dÀrför intressant att undersöka hur exportföretagresonerar nÀr de vÀljer transportlösning och hur det pÄverkar transporter med container.ProblemformuleringVad Àr avgörande nÀr företag vÀljer transportlösning och hur pÄverkar detta anvÀndandet avcontainertransporter?SyfteSyftet med studien Àr att identifiera ett antal omrÄden som pÄverkar valet av transportlösning ochundersöka hur olika företag vÀrderar dessa.

1 NĂ€sta sida ->